4.Piltvaip Saalomoni kohtulooga

Piltvaibad tellis raad raekoja kaunistamiseks 1547. aastal kuulsatelt flaami vaibameistritelt. Tallinna rae tunnusena on vaipadele sisse kootud Tallinna väike vapp. Raevaipadel on kujutatud Vana Testamendi lugusid kuningas Saalomonist, targast valitsejast ja õiglasest kohtumõistjast.

Linnavappide all oleva gobelääni parempoolses osas on kujutatud Saalomoni kohtulugu. Selle looga andis raad mõista, et on sama tark ja õiglane kui kuningas Saalomon, kelle tarkus ja õiglus oli pärit Jumalalt endalt.

Hinnalised piltvaibad e gobeläänid olid rikkuse ja staatuse sümbol. Seintele riputati neid vaid pidulikel puhkudel. Raekojas ehiti nendega raesaali, kus raad võttis vastu kõrgeid külalisi. Raesaali minnes näed seintelt konksusid, mille küljes veel sada aastat tagasi rippusid vaibad tähtsate vastuvõttude ajal.

Praegu kaunistavad raekoda Oxfordis valmistatud koopiad. Originaalvaipu kui renessansskunsti väheseid näiteid Eestis säilitatakse Tallinna Linnamuuseumis.

 

4.1Saalomoni kohtulugu

Lugu räägib kahest naisest, kes olid koos lapse sünnitanud. Üks naistest oli oma lapse öösel ära maganud ja seejärel lapsed ära vahetanud. Kui teine naine sellest hommikul ärgates aru sai, läksid naised ellujäänud lapse pärast vaidlema. Tõe väljaselgitamiseks käskis kuningas tuua mõõga ja elusa lapse pooleks raiuda, nii et kumbki naine saab poole endale. Üks naine oli sellega nõus, teine aga palus, et laps antaks tervena teisele naisele. Nii oli Saalomonile selge, et viimane on õige ema. Ta käskis lapse terveks jätta ja õigele emale anda.

Sellest loost tuleb väljend saalomonlik otsus, mis tähendab keerulises küsimuses targa ja õiglase otsuse langetamist.