8.Saalomoni kohtupidamine. Kristus Pilaatuse ees

Saalomoni kohtulugu (vasakul) oli raele targa ja õiglase valitsemise eeskuju. Kristus Pilaatuse ees (paremal) hoiatas kohtunikke ebaõiglase kohtumõistmise eest.

8.1Saalomoni kohtupidamine

Vana Testamendi lugu räägib kahest naisest, kes olid samas kohas lapse sünnitanud. Üks naistest oli oma lapse öösel ära maganud ja seejärel lapsed ära vahetanud – ta pani oma surnud lapse teise naise juurde ja võttis tema poja enda juurde. Kui teine naine sellest hommikul ärgates aru sai, läksid naised ellujäänud lapse pärast vaidlema. Tõe väljaselgitamiseks viidi naised kuningas Saalomoni juurde. Kuningas käskis tuua mõõga ja elusa lapse pooleks raiuda, nii et kumbki naine saab poole endale. Üks naine oli sellega nõus, teine aga palus, et laps antaks tervena teisele naisele. Nii oli Saalomonile selge, et viimane on õige ema. Ta käskis lapse terveks jätta ja õigele emale anda.

Sellest loost tuleb väljend saalomonlik otsus, mis tähendab keerulises küsimuses targa ja õiglase otsuse langetamist.
Kunstnik Johan Aken kasutas selle maali eeskujuna hollandi kunstniku Boëtius Bolswerti gravüüri. See omakorda põhineb Peter Paul Rubensi maalil, mille kuulus kunstnik maalis Brüsseli raekoja kohtusaali jaoks.

8.2Kristus Pilaatuse ees

Uue Testamendi järgi tõid juudid Kristuse (maalil ülevalpool, seotud käte ja okaskrooniga) Rooma maavalitseja Pontius Pilaatuse ette (vasakul punases keebis) ja  süüdistasid teda riigivõimu õõnestamises. Kuigi Pilaatus oli veendunud Kristuse süütuses, andis ta rahva nõudmisele järele ja laskis Jeesuse risti lüüa. Seejärel pesi Pilaatus rahva ees oma käed süüst puhtaks.

Maal tuletas raehärradele meelde, et kohtunik peab olema õiglane, ei tohi alluda kõrvalisele survele ega endalt vastutust veeretada.

Kunstnik Johan Aken kasutas maali eeskujuna Rembrandti gravüüri.